Barion Pixel
Weboldalunk használatával jóváhagyod a sütik (cookie-k) használatát a cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.

Elektromos teherszállító kerékpár / e-cargo pályázat!

800 elektromos rásegítésű teherszállító kerékpár, azaz e-cargo bicikli szerezhető be abból az összesen 400 millió forintos támogatási keretből, amelyre február 7-től pályázhatnak egyéni vállalkozók, gazdasági társaságok, civil szervezetek, egyesületek, egyházi szervezetek és önkormányzatok. A HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. pályázatán a nettó vételár fele, de legfeljebb 500 ezer forint támogatás nyerhető el.

Környezettudatosabb, olcsóbb, egyszerűbb és gyorsabb árut, csomagokat szállítani a városban vagy a gyártelepen egy elektromos teherbiciklivel, mint autóval - sőt még a parkolási gondokat és a dugóban araszolás is elfelejtheted. Ráadásul most állami támogatással lehet pályázni ilyen praktikus jószágokra - lássuk a részletes feltételeket!

  • Szakaszosan, a rendelkezésre álló forrás kimerüléséig lehet pályázni 2022. február 7-től december elejéig az elektromos rásegítésű teherszállító kerékpárok beszerzésére az elektromobilitas.humda.hu oldalon.
  • A magyarországi egyéni vállalkozók egy, a gazdasági társaságok, civil szervezetek, egyesületek, egyházi szervezetek és önkormányzatok maximum öt e-cargot szerezhetnek be utófinanszírozott támogatással.
  • A kereskedelmi forgalomban megvásárolható, elektromos segédmotorral felszerelt, pedálhajtású, kifejezetten teherszállításra kialakított felülettel rendelkező kerékpárok legnagyobb folyamatos névleges teljesítménye 250 W vagy annál kisebb lehet.
  • Olyan új biciklikre kapható támogatás, amelyeknél a motor kikapcsol, ha a kerékpáros nem folytatja tovább a pedálok hajtását, vagy ha elérné a 25 km/h sebességet.
  • A hasznos teherbírásnak el kell érnie az 50 kilogrammot, valamint feltétel a nyomatékszenzoros vezérlés is.
  • Kerékpáronként 1 pót akkumulátor beszerzése is támogatott.

Pályázati kiírás

TEKINTSD MEG AKTUÁLIS E-CARGO KÍNÁLATUNKAT!

Érdemes tisztázni a fogalmakat, mert a köznyelvben egyszerűen „e-bike” néven emlegetjük az összes elektromos kerékpárt. Sokszor ez tévedésre adhat okot.

Mi az e-bike?

Olyan elektromos kerékpár, ami nem igazán bicikli, de nem is igazán robogó: az e-bike-nál a pedál használata nem szükséges, mivel gázkarral működtethető; a haladáshoz tehát egyáltalán nem szükséges a „kerékpárosnak” tekernie. Ezekhez a „kerékpárokhoz” jogosítvány, biztosítás és bukósisak szükséges.

Mi a pedelec?

Olyan bringa, amelynél az elektromos (max. 300W) rásegítés csak pedálozás közben működik, és ez a rásegítés nem több 25 km/h-nál. A rásegítésnek három típusa létezik: első- vagy hátsókerék hajtású, és középmotoros. Már szinte minden kerékpárkategóriának létezik elektromos rásegítős változata, legyen szó gyermek vagy felnőtt kerékpárról. A pedelec használatához nem szükséges jogosítvány, sem biztosítás.

Röviden foglaljuk össze azt is, mi is az a pedálszenzoros és nyomatékszenzoros pedelec!

Mi a pedálszenzor?

A pedálszenzor felépítése egyszerű: a hajtókarra szerelt mágnesekből és egy érzékelőből áll. A pedál tekerésekor a mágnesek elhaladnak a szenzor előtt, ezzel utasítva a vezérlő elektronikát a rásegítés bekapcsolására. Mivel a szenzor nem érzékeli a tekerés erősségét, így gyengébb pedálozással is nagy erőt lehet kifejteni.

Mi a nyomatékszenzor?

A nyomatékszenzor bonyolultabb, viszont – miután érzékeli a pedálozás erősségét -- jobban visszaadja azt az érzést, mint amikor „mezei” bringát tekerünk, és azonnal reagál mozdulatainkra.

Mi a különbség a két rendszer között?

A nyomatékszenzoros e-bike a rendszer összetettsége miatt drágább. Jellemzően ilyen rendszerrel a középmotoros elektromos kerékpárokat szerelik fel – a középmotor azonban jobban terheli a láncot, plusz a lánc „közli” a rásegítés erejét is, emiatt a karbantartási igény ezeknél a bringáknál növekedhet. Továbbá ezzel a rendszerrel csak egy lánctányér lehet elöl, azaz meg kell elégednünk kevesebb sebességfokozattal.
Fontos megjegyezni, hogy a nyomatékszenzoros rendszer használatát meg kell tanulni: váltás közben nem lehet terhelni a hajtókarokat, és rásegítés nélkül a motorban érezhető ellenállás jelentkezik.
Mindezekkel szemben áll azonban a nyomatékszenzor előnye: természetesebb pedálérzés, nincs fáziskésés a tekerés megkezdése és a motor be- és kikapcsolása között, nem „ránt” a bringa, illetve a jobb hatásfok miatt a fogyasztás is kisebb, tehát nagyobb távot lehet megtenni egy akkumulátor feltöltéssel.

Értelemszerűen a pedálszenzoros e-bike a fentiek ellentéte: egyszerű, emiatt olcsóbb, kikapcsolt rásegítésnél nincs motorellenállás, a váltás könnyebb, természetesebb, első- vagy hátsó motorral szerelt bringa esetén a lánc gyakorlatilag normál terhelést kap, és egyaránt szerelhető a kerékpárra első- és hátsó váltó is, így több fokozat lehetséges. Ugyanakkor a pedálszenzoros rendszert is szokni kell: a tekerés elindítása után várni kell, míg a motor elindul, illetve leáll.

Fontos kihangsúlyozni, hogy az e-cargo pályázatban csak nyomatékszenzoros elektromos teherszállító kerékpár beszerzésére lehet pályázni!