Összeszerelési segédlet

Összeállítottunk egy fényképes útmutatót, ami segítséget nyújt az alábbi beállítások elvégzésére:

  1. Kerék behelyezése az első villába
  2. V-fék bekötése
  3. Kormány elfordítása és rögzítése


Kerék behelyezése az első villába

1. Hidraulikus tárcsafékkel szerelt kerékpár esetében a villára szerelt féktestből először távolítsuk el a fékbetétek közül a műanyag távtartó lapot (többnyire fekete, vagy narancssárga műanyag).

 

Miután eltávolítottuk, ügyeljünk rá, hogy amíg nem került a kerék és azzal együtt a féktárcsa a helyére, ne húzzuk be a fékkart, mert azzal a fékbetétek optimális helyzete elállítódhat! A kerékpár elejét emeljük meg, és a kereket helyezzük be úgy a villa papucsába, hogy a kerék tengelyének mindkét oldalán felfeküdjön, így lesz a kerék pontosan középen a villában. A műveletet érdemes úgy elvégezni, hogy a kerékpár ne dőljön semelyik irányba sem, a síkja merőleges legyen a talajra. Ügyeljünk rá, hogy csavaros kerékrögzítés esetén a tengelyen lévő alátétek mindkét oldalon a villa papucsának külső fele- és a csavar között helyezkedjenek el. Gyorszáras kerék esetében erre nincs szükség.

2. Miután meggyőződtünk róla, hogy a kerék a villa száraitól egyforma távolságra, középen helyezkedik el, húzzuk meg a kerekeket rögzítő csavarokat, vagy a gyorszárat. Figyelem! Agydinamós első kerék esetében ügyeljünk rá, hogy a kerékagy menetirány szerinti jobb oldalán elhelyezett csatlakozó a földre merőleges felfelé, vagy hátrafelé álljon, ahogy az a képen is látható:

 

Csavaros kerékrögzítés esetén 15-ös villáskulcs segítségével húzzuk meg mindkét oldalon azokat minél erősebben (amennyire kézzel rendkívüli megerőltetés nélkül bírjuk).
Gyorszáras kerékrögzítés esetén a kerékpárral szemben állva a bal oldalon kézzel csavarjuk be a csavart az óramutató járásával megegyező irányban úgy, hogy a másik oldalon a gyorszár nyitott állapotban van.

 

Amikor érezzük, hogy szorul, tekerjük vissza 1-3 fordulatot (gyorszártól függ), és a másik oldalon a gyorszárat hajtsuk be (általában felfelé , a villa papucsára felfekvő, a villa szárával közel párhuzamos állásba). Akkor megfelelő a kerék rögzítése, amennyiben a gyorszár behajtása közepes erőt vett igénybe, határozottan érezhető, hogy húzóerőt fejt ki, de kézzel még különösebb megerőltetés nélkül be tudjuk hajtani. Amennyiben könnyedén be tudtuk hajtani, nem rögzült a kerék megfelelően, akkor nyissuk ki, és a csavaron húzzunk még egy kicsit. Ha nem, vagy csak nagyon nehezen tudjuk behajtani, akkor a csavaron lazítsunk.

 

3. Amennyiben agydinamós a kerékpárunk, a kerék rögzítését követően csatlakoztassuk a lámpa csúszósaruját az agydinamóhoz a képeken látható módon. A csatlakozó alakzáras, azaz csak egyféle módon tudjuk csatlakoztatni, nem tudjuk fordítva bekötni.

  

V-fék bekötése


1. Miután az első kerék a helyére került, be kell akasztani a fékbowdent elvezető ívesen hajlított fémcsövet (fékpipa) a féktest erre kialakított helyére.

 

Ehhez először kézzel nyomjuk össze a két féktestet, közben a másik kezünkkel feszítsük meg a bowdent a fékpipánál fogva:

 

2. Így be tudjuk akasztani a fékpipát a féktestbe. Ügyeljünk rá, hogy a fékpipa az alábbi képen látható módon teljesen a helyére kerüljön!

 

3. Ezt követően a porvédő gumit húzzuk rá a fékpipa végére:



Kormány elfordítása és rögzítése


1. A kormányszár rögzítő csavarja(i) kilazított állapotban érkeznek, így első feladatunk a kormányszár elfordítása a megfelelő pozícióba úgy, hogy a kormány síkja merőleges legyen az első kerék hosszanti síkjára. Legegyszerűbb megoldás, ha szemben állunk a biciklivel, az első kereket pedig mindkét oldalról megtámasztjuk a lábainkkal, vagyis a lábaink közé szorítjuk. Ezután a kormányt a két végénél megfogva fordítsuk el a megfelelő pozícióba. Ehhez segítség lehet, ha felülről nézve a kormányhoz viszonyítunk egy-egy pontot a kerékpár villáján (féktest csavarjai, villapapucs, kerékrögzítő csavarok), és arra törekszünk, hogy azok párhuzamosak legyenek egymással. Példa:

 

2. Ha elégedettek vagyunk a kormány pozíciójával, akkor meg kell húznunk a kormányszárat rögzítő csavart, vagy csavarokat attól függően, hogy melyik típusú kormányszárral szerelt a kerékpárunk. Ehhez 4-es, vagy 5-ös, vagy 6-os imbuszkulcsra lesz szükségünk. Amennyiben 2 csavart találunk a kormányszár nem a kormányt tartó végén (ahogy a képen látszik), úgy azokat felváltva húzzuk meg az óramutató járásával megegyező irányban egy 4-es, vagy 5-ös imbuszkulcs segítségével:

 


A fenti képeken látható kormányszár esetén a középen látható, legtöbb esetben gumi dugóval ellátott csavart NE húzzuk- vagy lazítsuk meg, az a kormánycsapágy beállítását szolgálja, mely előzetesen már el lett végezve!



Az alábbi képeken látható- és az azokhoz hasonló kormányszárak esetében egy csavar rögzíti a kormányszárat, és azok magassága is ezzel együtt állítható attól függően, mennyire húzzuk ki a villa nyakából. Figyelem! Túlzottan kihúzni nem szabad, a maximális mérték jelölve van a kormányszár kihúzható részén!

 

Amennyiben tehát a fenti két képen látható vagy azokhoz hasonló kormányszárral (tehát az oldalán nincs két csavar)érkezik a kerékpár, úgy a tetején lévő csavart kell meghúzni általában egy 6-os imbuszkulccsal, viszonylag nagy erővel. Bizonyos esetekben ez a csavar le van fedve egy gumi kupakkal, ezt előtte szükséges leszedni, majd a csavar meghúzása esetén visszahelyezni.

Interaktív ügyfélszolgálat

Elakadtál a vásárlásban? Segítünk neked, bármelyik lépésnél is tartasz a vásárlás során.